január 18, 2016

A szerelem sötét verem. | Jenny Han: A fiúknak akiket valaha szerettem...

A könnyed kis könyvek mostanában kerültek fel nálam az étlapra. Nem tudom miért, mindig a naaaagy dráma vonzott magához, a nagy epikus küzdelmek, a nagy hősök, és valahogy nem közelítettem a mindennapi karakterek mindennapi problémái felé. 


Legutóbb Audrey segített ráébrednem, hogy ezekben a történetekben is vannak olyan dolgok, amiket érdemes olvasni, ezért úgy gondoltam, itt az ideje, hogy válasszak még egy hasonlónak ígérkezőt.

Jenny Han regénye tökéletes jelöltnek tűnt, és nem is sikerült mellényúlnom, már ami a műfajt illeti. Ami a történet milyenségét? Nos, azzal egy kicsit igen. De azért, mert meglepett, hogy mit választottam, még nem jelenti, hogy rosszul választottam. Ugye?


Tegyük fel, hogy eddigi életed minden plátói szerelmének írtál egy levelet, amolyan búcsúlevelet, amikor lemondtál róla. Aztán a leveleket szépen eltetted, sok más emlékkel együtt. És aztán hopp - egyszer csak minden levelet elküld valaki a címzettnek. Kíííínos.
Nos, pontosan ez történik Lara Jeannel, és a Blogturné Klub 8 tagja vele együtt éli most át, mi történik egy ilyen nagy dráma után! Tarts velünk Te is, hogy megtudd, ki mit szól és mindez hogyan változtatja meg gyökeresen az életét!

Eredeti cím: To All the Boys I've Loved Before
Kiadó: Könyvmolyképző
Oldalszám: 360
Fordító: Tóth István
ISBN: 9789633994825
Sorozat: A fiúknak, akiket valaha szerettem 1.

Írás közben egy csöppet sem fogom vissza magam. Úgy fogalmazok, mintha ő soha nem olvasná el. Merthogy nem is olvassa. Minden egyes titkos gondolatomat, gondos megfigyelésemet, mindent, amit eltettem magamban, belesűrítem egy levélbe. Amikor megírtam, lezárom, megcímezem, majd elteszem a pávakék kalapdobozba.
Ezek nem szerelmes levelek a szó legszorosabb értelmében. Akkor íródnak, amikor már nem akarok többé szerelmes lenni. Búcsúlevelek. Mert miután megírtam őket, nem emészt többé a mindent felemésztő szerelem. Onnantól fogva úgy tudom megenni reggel a gabonapelyhet, hogy közben nem azon jár az eszem, vajon ő is banánnal szereti-e a Cheeriost. Úgy éneklem a szerelmes dalokat, hogy már nem neki éneklem. Ha a szerelem olyan, mint a megszállottság, a leveleim olyanok, mint az ördögűzés. Megszabadítanak. Legalábbis azt kéne tenniük.


A történetben Lara levelein keresztül ismerhetjük meg a korábbi kapcsolatait, vagyis a fiúkat, akikkel megismerkedett, akikbe szerelmes volt, de már lemondott róluk. A leveleket hirtelen valaki szétküldi, és innen jönnek a bonyodalmak. Az alapfelütés ragadott meg. Szeretem a levél, napló, és egyéb ilyen írásos dokumentum féle formátumú regényeket, így ezt is olvasnom kellett. Szórakoztató, vidám, keserédes könyvre számítottam, de amit helyette kaptam, az egy helyenként kínos, de többnyire inkább cukormázas történet lett, ami az én ízlésemnek túl édes és túl klisés volt. A főszereplőnőnk szerencsére nem ment teljesen az idegeimre, bár gyakran sikerült túlfeszítenie a húrt a gyerekes viselkedésével, meg azzal, ahogy produkálja magát. Pedig az elején viccesnek, humorosnak tartottam a stílusát, de aztán átbillent a mérleg a másik oldalra, és onnan már nem tudta ismét megszerettetni magát velem.

Nem is vagyok benne biztos, hogy a karakterrel volt a bajom, inkább csak sikerült megint egy akkora tipikus gimis kliséhalmazba belenyúlnom, ami nagyon nem nekem való. A fura szerelmi háromszögtől elkezdve a "tegyünk úgy, mintha járnánk" dolgon át, nekem ez egyszerűen sok volt. A szereplők egysíkúak, mindegyiküknek egy rétege van, max kettő, a történet kiszámítható és a laza stíluson kívül semmi vonzereje nincs számomra. Nagyon tinis a stílus, én meg nagyon nem vagyok már tini. Csak úgy, mint korábban, most is ugyanaz a problémám, hogy lehet YA-t úgy írni, hogy ne akarjam a falhoz csapkodni. Lehet tinédzsereket fiatal felnőttként kezelni, és naná, hogy lehet a tinédzser romantikát aranyosan, szívhez szólóan megírni, amitől mindenkit a nosztalgia fog el, és nem a rosszullét. És bár ebben az esetben legalább a stílus és a mögötte lévő szándék, meg talán a mondandó is rendben voltak, mégis úgy éreztem, mintha egy 12-13 éves lány gondolataiba nyernék bepillantást, nem pedig egy fiatal felnőttébe. 

Nem, nem az...
Az infantilis életszemlélet amúgy biztos jó azoknak, akik így látják a világot, de csak egy baj van ezzel: hogy az ilyen gyerekes embereknek még nagyon nem kellene nem hogy egy listányi, de egy szerelmen sem túl lenniük. Félre ne értsetek, Lara sincs. Csak épp minden random srácot, aki kicsit is bejött neki, szerelemként aposztrofál, amivel persze máris teljesítette a pontomat, miszerint túl komolytalan ehhez az egész szerelmesdihez. Komolytalan kapcsolatok, és tini terhesség szokott az ilyenek vége lenni (Nem, ez nem volt spoiler). Karakterfejlődésnek ráadásul a leghalványabb nyomát sem lehet nagyítóval sem felfedezni a történetben.
A műfaj kedvelői ezt is szeretni fogják, mint ahogy a többi YA könyvet. Aki szereti a YA-t, az olvassa bátran, mert a leveles dolog tényleg jó ötlet volt, tényleg kreatív, jó alapkonfliktus. Csak sajnos nem nekem való úgy tűnik. Én nagyon örülnék, ha találnék olyan realista (haha) YA regényt, ami komolyan veszi az olvasóit. Mert azok azok a regények, amiket még egy nem tinédzser korú olvasó is szívesen vesz a kezébe.

Ezúton pedig átmeneti visszavonulót fújok a YA irodalomtól, mert rám fér, hogy valami mást is olvassak végre. Itt ül a polcomon a Trónok harca és a Holtodiglan is, amik már nagyon várnak. Nem mondhatok nekik nemet!

Nyereményjáték


Piros a rózsa,
Az ibolya kék.
Nem veszed észre:
A szívem tiéd.

A történet szerelmes üzenetei minket is megihlettek!
Ebben a játékban számunkra kedves és emlékezetes szerelmes levelekből gyűjtöttünk nektek részleteket. Arra vagyunk kíváncsiak, melyik könyves szerelmes párhoz tartoznak.
(A páros mindkét tagjának nevére kíváncsiak vagyunk, de nem leszünk szigorúak - keresztnév is elég, a lényeg, hogy egyértelmű legyen.)
Ha megvannak a nevek, már csak be kell őket írnotok a Rafflecopter doboz megfelelő sorába, és a tiétek lehet a könyv 3 példányának egyike!
Figyelem! A kiadó csak magyarországi címre postáz. A nyerteseket e-mailben is értesítjük, amennyiben valaki nem jelentkezik 72 órán belül, új nyertest sorsolunk.
01/13 Deszy Könyvajánlója
01/14 Always Love a Wild Book
01/15 Kelly és Lupi Olvas
01/16 CBooks
01/17 Zakkant Olvas
01/18 Letehetetlen
01/19 Dreamworld
01/20 Média-Addict.hu


a Rafflecopter giveaway

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Goodreads

A blog mögött



Rea, 24 (Székesfehérvár)
Írom amit érzek, néha próbálkozok irodalmian fogalmazni, de néha becsúszik azért az a nyamvadt szleng. Sok anglicizmus, sok geekes vonás, sok utalás, sok érzelem, sok elragadtatás és még több vagy nagyon tetszik, vagy nagyon nem tetszik vélemény. De amúgy minden oké!

Copyright © Letehetetlen Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com